Di sini komer kena lihat dengan hati. Baca dengan otak. Baca sampai habis. Dalam hati ada perasaan. Dalam otak ada akal. Kalau tidak komer tak faham.

MAAF

Semua blog yang ada iklan tersembunyi, iklan jual produk untuk tujuan seks, dan iklan yang menempel di tengah halaman (sama ada menutup teks atau tidak) akan dikeluarkan.

Tuesday 13 August 2013

BONGKAR! KAJIAN UiTM MENUNJUKKAN GRADUANNYA SUKAR DAPAT KERJA. INI PUNCANYA!

Apa maksud kenyataan VC UiTM ini?:


Kenyataan ini komer boleh baca sepenuhnya di Utusan

Adakah ini satu berita baik buat budak-budak yang malas belajar? Budak-budak yang suka lepak sana-sini sampai Purata Nilai Gred Keseluruhan (PNGK) tak nak sebut?

Kata Tukar Tiub siswa UiTM adalah golongan reject! Sebab tu tak laku (baca di sini)

Tak percaya? 
Tak percaya graduan UiTM tak laku?

Kalu begitu, apa maknanya statistik ini?:


Yang sudah graduate pun tak dapat kerja. Data terkini, bukan sikit. 41.4% masih menyusahkan orang tua. Kerja tak kerja PTPTN kena bayar.

Sekarang nak tambah lagi dengan calon siswa berkualiti rendah. 

Pensyarah UiTM dikerah supaya kurangkan penyelidikan, tambah bebankerja mengajar. 
Pensyarah UiTM malu kerana graduan ramai yang menganggur. 
Pensyarah UiTM penin mencari punca kenapa graduannya sukar dapat kerja.

Sekarang tak perlu kaji atau salahkan Khalid Ibrahim.

Inilah puncanya.

Reject dari universiti lain, boleh masuk UiTM.
Mengubah destini anak bangsa - tanpa kualiti.

Adakah ini satu cara untuk mengisi kampus yang disiapkan oleh syarikat PFI (Private Finance Initiative)?

Kalau tak buat macam ini kampus mungkin kosong?
PTPTN pun takde peminjam.
Ekonomi tokey PTPTN merosot!

ALAHAI NEGARAKU!

3 comments:

  1. Salah sorang graduan Uitm (dulunya ITM) ialah breheng Al Katak! Sekarang ni tengah menganggur setelah rakyat Pasir Mas reject (setelah menilainya sebagai calon yang tak berkualiti dan hampeh!). Ini adalah contoh klasik abad ini tentang kualiti graduan Uitm. Satu dari sebab mengapa graduan Uitm ni susah dapat kerja ialah kerana mereka ini telah diasuh dengan sikap mengampu, bodek dan tak peka kepada 'trend' anak muda.Macam yang ditunjukkan oleh bekas pemimpin mereka yang namanya ala-ala Abraham shah nasi kandar! Nak tanya Yong sikit, Breheng Al Katak ni berkualiti ke tak? Jawab dengan jujur....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau dah katak...mana ada kualiti..!Menyusahkan orang aje kerja nya..!kaki ngampu..! kalau tak terpilih merajuk..ugut yang bukan-bukan...!Katak..katak..!!

      Delete
  2. 29% dari 100% masih belum bekerja adalah semasa konvo dijalankan bukan? bukannya sampling ni dijalankan after 1 or 2 year pun kan? sampling ni pun cuma state base on general aje mugkin aku akan lagi percaya kalau dia siap ada pointer/CGPA sekali, kalau dh CGPA utk 29% tu below 3.0 mane2 universiti lain pun yg dpt below 3.0 akan tetap menghadapi masalah yg sama. rakan aku ada yg UKM UM dh habis berlajar sama juga menganggur tapi tu bukan alasan yg penting usaha kena ada at last baru dpt kerja. aku sendiri baru prektikal xhabis lagi dah ada orang offer kerja terus, ni lah aku ni produk uitm yang kau kata GOLONGAN REJECT ni.

    yg pasal keratan akbar lepasan matrik dan stpm yg xlepas UPU boleh apply uitm adalah untuk permohonan ke DIPLOMA BUKAN IJAZAH yg menggunakan keputusan SPM SAHAJA so golongan ni akan duduk dengan fresh SPM leaver (Current Year) utk baiki pointer balik untuk kelayakan ke Ijazah kelak dengan menggunakan result diploma pula, result stpm dgn matrik tu boleh buang dalam longkang la ape lagi.. ape kebebalan yg penulis XFAHAM? lain kali kaji lah dulu Tuan..

    ReplyDelete

Komen mengkomer Yong tapis. Yong tak gemor kalau komer singgah dan melalut dengan bahasa mencarut atau bersifat racist. Yong takkan terbitkan. Komen yang ada link iklan akan masuk dalam spam. Tak kira dari penyokong mana-mana parti. Tak puashati? Ini hak tuantanah - untuk terbit atau tidak terbitkan komen mengkomer.