Di sini komer kena lihat dengan hati. Baca dengan otak. Baca sampai habis. Dalam hati ada perasaan. Dalam otak ada akal. Kalau tidak komer tak faham.

MAAF

Semua blog yang ada iklan tersembunyi, iklan jual produk untuk tujuan seks, dan iklan yang menempel di tengah halaman (sama ada menutup teks atau tidak) akan dikeluarkan.

Saturday 8 February 2014

MOHON BACA: KEPADA SEMUA YANG MENCARI REZEKI DI NEGERI SELANGOR DARUL EHSAN ...

Negeri Selangor ini negeri yang ada ramai orang yang dilahirkan dari negeri lain (malahan negara lain) yang menjadi residen dan mencari rezeki di sini.

Untuk merealisasikan negeri Selangor ini negeri yang sempurna (Darul Ehsan), maka semua penduduknya wajar bekerjasama menjadikan ia sempurna.

Ia bukan tugas MB, Exco, ADUN dan penjawat awam sahaja. Ia termasuk syarikat-syarikat, NGO-NGO, ahli politik BN, PAS, PKR, DAP dan PSM serta seluruh penduduk (sama ada tetap atau tidak tetap) di negeri Selangor Darul Ehsan ini.

Kononnya kita mengamalkan demokrasi. Kerana demokrasi juga wujud perbezaan pendapat dan kebebasan bersuara. Tetapi suara perbezaan dan kebebasan ini tidak bermaksud menghalalkan fitnah atau kebenaran membuat hukum-hakam sendiri:

INIKAH CARA ISLAM MENANGANI PERBEZAAN PENDAPAT?

Khir Toyo sudah mohon maaf di atas fitnahnya, tetapi NGO yang mengaku Islam masih terus mahu memanjangkan dosa Khir Toyo apabila mengaitkan Teresa dengan kes azan sembahyang yang telah selesai:

NGO ISLAM ENGGAN LEPASKAN KHIR TOYO?

Bukan macai BN saja yang banyak songel di Selangor Darul Ehsan. PAS dan PKR dilihat seperti sedang berebut jawatan MB Selangor Darul Ehsan. Masing-masing buat kenyataan yang damaging kepada kesepakatan dalam parti - bukan hanya antara parti.

Pemimpin PKR dan pemimpin PAS patut malu pada diri sendiri. Komer berada di persada itu kerana rakyat membuat pilihan demi Pakatan Rakyat. 

Bukan sebab komer tu hebat sangat!

Oleh kerana pemimpin-pemimpin (politik dan NGO) itu beragama Islam, jom kita ingat balik apa maksud ehsan itu.

Ehsan menggambarkan seseorang yang meningkatkan amalan ibadatnya secara berterusan. Jika dia bekerja dia sentiasa meningkatkan kualiti hasil perkerjaannya.

Firman Allah SWT:

الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا

“Dialah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: Siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya” [surah al-Mulk : 2].

Maknanya, apa yang penting bukannya banyak mana buat ceramah (yang berbayar), bukan banyak mana pegang jawatan, GLC...bagai (juga berbayar), tetapi ialah kualiti hasil pekerjaan itu. 

Yong tak mahu sentuh bab kualiti amalan komer mengikut sunnah Nabi (SAW) kerana yang menghakimi kualiti amalan itu hanya Allah (SWT) sahaja. Kita hanya dapat melihat yang explicit  (nampak dengan jelas) sahaja.

Yang explicit itulah yang dinilai oleh rakyat dari segi kualitinya.

Rakyat Selangor ternyata sudah menolak BN kerana muak dengan politik lucah dan perkauman yang nampak dengan jelas itu. 

Penolakan rakyat itu mewujudkan ruang dan peluang untuk Pakatan Rakyat mentadbir Selangor Darul Ehsan.

Tetapi, bagaimanakah kita hendak melestarikan kesempurnaan Selangor Darul Ehsan ini jika dalam Pakatan Rakyat pun asyik bercakaran sama sendiri kerana kepentingan individu?

8 comments:

  1. Sudah mula terselah ketidakbegunaan PKR / PR dalam isu kemelut MB Selangor.

    Ada kepimpinan mereka sudah mula ada niat nak menyapu harta rakyat - MB mereka yang bersih dari rasuah dan salahguna kuasa ditentang oleh ornag parti sendiri.

    Seruan kepada MB Khalid Ibrahim - pertahankan harta rakyat dari penyamun dari parti sendiri. Rakyat Selangor TETAP dibelakang kamu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam ras abu

      Hanya beberapa pemimpin yang dalam kepala demer entah ada apa...

      Delete
  2. Bukan sebab komer tu hebat sangat!.....tapi diakhir2 ini puak2 kepiah putih & yg msh berjiwa amno dok perasan demer tu baguih sangat...amn tgh pukui gendang ada diantara mrk ini tgh asyik menari ikut rentak gendang, agok bile demer2 ini nak sedar? agoknye bile slangor udah tergadei bru nok sedor mcm aper yg jadi kat kedah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam opisboi

      Yong takmo tuduh kopiah putih atau songkok tinggi. Yang penting bukan apa yang menutup kepala, tetapi apa dalam kepala itu.

      Perasan baguih itu sebenarnya riak yang dikeji dalam Islam...

      Mudah-mudahan demer insaf sebelum terlambat.

      Delete
  3. Salam.dlm quran ada ayat kata akn ada d akhir zaman umat islam d pagi hari berlagak alim. D mlm hari sundal.
    Ini mungkin adalah perangai pas. Waktu siang sumpah bsama pakatan. Waktu mlm sekongkol ngan umno.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Malaysiabaru

      Aduhai...Semoga kita mendapat perlindungan Allah dari pemimpin seperti ini...

      Delete
  4. saja suka pada fitnah... sebab tu mrk teruskan cerita ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Hati Muda

      Itule pasal...Sibuk nak jaga kalimah Allah. Tapi apa yang dilarang Allah langsung tak kisah...

      Delete

Komen mengkomer Yong tapis. Yong tak gemor kalau komer singgah dan melalut dengan bahasa mencarut atau bersifat racist. Yong takkan terbitkan. Komen yang ada link iklan akan masuk dalam spam. Tak kira dari penyokong mana-mana parti. Tak puashati? Ini hak tuantanah - untuk terbit atau tidak terbitkan komen mengkomer.