Di sini komer kena lihat dengan hati. Baca dengan otak. Baca sampai habis. Dalam hati ada perasaan. Dalam otak ada akal. Kalau tidak komer tak faham.

MAAF

Semua blog yang ada iklan tersembunyi, iklan jual produk untuk tujuan seks, dan iklan yang menempel di tengah halaman (sama ada menutup teks atau tidak) akan dikeluarkan.

Thursday 3 October 2013

PATUTLAH KERAJAAN WASATIYYAH NAJIB WAJIBKAN LULUS BAHASA INGGERIS PERINGKAT SPM!



Diberitakan, kerajaan rugi kerana terdapat iklan yang tidak dapat digunakan disebabkan masalah bahasa yang tidak sesuai:

KEMPEN BODOH ATAU AGENSI PENGIKLANAN YANG BODOH?

Berikut salah satu daripada syarikat yang Kementerian Kesihatan bagi kontrak sebanyak RM199,068. CEO syarikat ini berpengalaman selama 20 tahun dalam industri berkenaan. Bukan orang baru, weh! Tapi kalau komer pergi ke websitenya, komer akan tengok sendiri penampilan pages lamannya dan standard Bahasa Inggeris yang digunakan. Alahai...

Jadi, kalau 20 tahun pengalaman pun masih tahap itu...

Jika tak percaya cuba bandingkan dengan website agensi pengiklanan lain yang bertabur dalam internet.


Ini website business, yong, yob. Bukan mengendali blog nyamuk macam Yong...

Tak puas belajar sains dan matematik dalam Bahasa Inggeris, kerajaan wasatiyyah Najib mahu laksana dasar wajib lulus Bahasa Inggeris dalam SPM. 

Belajar sains dan matematik telah menjadikan penjawat awam sangat bijak mengira, berdasarkan laporan audit negara. Wasatiyyah tahap gaban, weh!

Kalau Bahasa Inggeris wajib, tak tahu setinggi mana tahap yang akan dicapai nanti. Mungkin boleh buat formula macam mana nak meningkatkan IQ kot?

ENDLESS POSSIBILITIES

4 comments:

  1. Patutla.....AG nasihatkan guna bahasa yang mudah difahami untuk iklan bukanya AG suruh buat cara mudah yakni 'direct translation' dari english ke bahasa Malaysia! Ini mungkin terlebih pandai bahasa omputih sampai terjemahan ke bahasa malaysia kempen AIDS jadi 'eliminasi transmisi vertikals' ....jangan nanti terjemahan dari english ke bahasa malaysia jadi 'koneksi ereksi transmisi' udahle...menonong orang awam memikirkan apa makna nanti! Yong jangan marah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam sizzly

      Kata sorang Menteri tu dia tak bodoh sangat. Memang padanle. Lagi mau kahwin dengan spesis ini ke?

      Delete
  2. sikap orang mabuk kuasa .... semua ambil mudah ... siapa berani marah?... siapa berani ambil tindakan? ... so, duduk dalam pejabat goyang kaki, makan gaji buta ... yang disibukkan adalah "MEMBODEK".....!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam rantai

      Sekarang Yong faham mengapa penjawat awam asyik nak menangkan BN. Memang buat malu penjawat awam yang jujur sajer.

      Delete

Komen mengkomer Yong tapis. Yong tak gemor kalau komer singgah dan melalut dengan bahasa mencarut atau bersifat racist. Yong takkan terbitkan. Komen yang ada link iklan akan masuk dalam spam. Tak kira dari penyokong mana-mana parti. Tak puashati? Ini hak tuantanah - untuk terbit atau tidak terbitkan komen mengkomer.