Di sini komer kena lihat dengan hati. Baca dengan otak. Baca sampai habis. Dalam hati ada perasaan. Dalam otak ada akal. Kalau tidak komer tak faham.

MAAF

Semua blog yang ada iklan tersembunyi, iklan jual produk untuk tujuan seks, dan iklan yang menempel di tengah halaman (sama ada menutup teks atau tidak) akan dikeluarkan.

Monday 30 June 2014

JIKA AUSTRALIA JUMPA BANGKAI PESAWAT MH370 DI HUJUNG LAUTAN HINDI SELATAN, MAKA TERBUKTI TEORI KONSPIRASI ADALAH BENAR

Kalau Yong tak komen apa-apa mengenai perkembangan terbaharu yang dibuat oleh kerajaan Australia ni, Yong rasa amat bersalah. Bersalah kerana menentang suara hati nurani.

Dulu Australia kata begini:

THE GUARDIAN

Apa katanya?

Dalam bahasa Inggeris yang berbelit-belit:


Yong terjemahkan:

Pihak Berkuasa Keselamatan Maritim Australia (AMSA) berkata analisis itu berdasarkan perhubungan akhir radar pesawat di antara Laut China Selatan dan Selat Melaka, dan mencadangkan pesawat akan membakar bahan api yang lebih pada peringkat awal penerbangannya. Oleh itu ia tidak akan sampai jauh ke Lautan Hindi sebelum kehabisan bahan api dan terhempas. 

Lokasi sasaran baru bermakna pesawat (pencari) dapat menghabiskan masa lebih lama di kawasan carian, dan dengan prospek cuaca lebih baik kerana ia jauh dari keadaan yang terkenal buruk "roaring forties" di antara garis lintang 40 dan 50 darjah selatan. Sebelum itu pesawat (pencari) telah menggunakan banyak bahan bakar dan masa hanya untuk pergi ke laut dan balik. Ini mengakibatkan kapasiti yang terhad untuk kekal "di tempat kejadian," kata John Young, Pengurus Besar AMSA bahagian kecemasan.

Itu dia. Kenyataan Hishamuddin Hussein boleh baca di sini.

Yong percaya sudah tentu John Young ini bercakap sebagai seorang pakar.

Tetapi dua hari sudah ini pulak terjadi:

SCMP

Australia kata MH370 terbang secara auto-pilot kerana semua sudah pengsan. Kemudian ia kehabisan bahan api dan jatuh jauh di hujung Lautan Hindi Selatan. Ini juga katanya dari pakar. Entah pakar mana tidak disebut pulak.

Inmarsat pula mengaku ia silap:

PING PALSU? (THE RAKYAT)

Inmarsat mengaku silap. Kenapa ia mengaku silap? John Young ada mengaku silap tak? Ada siapa dengar? Yong belum dengar.

Jika John Young tak silap dan Australia terjumpa serpihan pesawat MH370 di hujung Lautan Hindi Selatan, bermakna teori konspirasi itu benar. Serpihan itu sengaja diletakkan di situ untuk ditemui.

Logik kah pesawat MH370 itu boleh terbang sehingga ke hujung dunia dengan minyak yang diisi mengikut "standard practice"? 

Untuk sampai ke Diego Garcia pun ia perlu refueled. Ini pulak ke Antartica.

Lantak komer nak percaya Australia ni. Yong sependapat dengan Dr Mahathir. Skeptik.

Kerajaan Malaysia dah bayar bill Inmarsat atau belum?




1 comment:

Komen mengkomer Yong tapis. Yong tak gemor kalau komer singgah dan melalut dengan bahasa mencarut atau bersifat racist. Yong takkan terbitkan. Komen yang ada link iklan akan masuk dalam spam. Tak kira dari penyokong mana-mana parti. Tak puashati? Ini hak tuantanah - untuk terbit atau tidak terbitkan komen mengkomer.