Di sini komer kena lihat dengan hati. Baca dengan otak. Baca sampai habis. Dalam hati ada perasaan. Dalam otak ada akal. Kalau tidak komer tak faham.

MAAF

Semua blog yang ada iklan tersembunyi, iklan jual produk untuk tujuan seks, dan iklan yang menempel di tengah halaman (sama ada menutup teks atau tidak) akan dikeluarkan.

Wednesday 22 October 2014

JEBON ITU NATANG APA EKK?

Masa kita kanak-kanak, Yong sentiasa diingatkan oleh ibu-bapa dan guru-guru supaya sentiasa cakap baik-baik. Jangan mencarut. Jangan maki-hamun. Jangan gelar orang dengan gelaran yang tidak digemarinya...bla...bla...bla...

Kata ibu, orang yang digelar itu kalau tidak memaafkan, kita akan tanggung dosa itu sampai ke akhirat.

Takutnya...

Sebab itu mengkomer takkan jumpa Yong memanggil seseorang bukan dengan namanya, kecuali gelaran yang dia suka seperti yob, yong, along, andak, angah, ucu...etc...etc.

Tapi di zaman ini orang menggelar orang lain dengan nama-nama haiwan...

Orang yang menggelar nama orang lain dengan nama-nama haiwan itu pula gelarannya ustaz!

INIKAH AKHLAK USTAZ?

Jika ustaznya begini akhlaknya, maka tidak hairan jika pengikutnya meracau...

MENDENGAR CERAMAHPUN SUDAH DIGELAR BAPAK JEBON

Habis pemimpin yang dulu demer gelar sebagai golongan profesional kini digelar Jebon:

PEMIMPIN YANG BANYAK JASA INI TURUT DICEMUH

Binatang apa jebon ni?

JEBON 

Nama lain bagi jebon ialah cerpelai atau musang pulut, binatang yang dilindungi di Malaysia. Maknanya ia tidak boleh diburu, ditangkap atau dibunuh. Haiwan ini juga musuh ketat kepada ular. Ironis kan?

4 comments:

  1. Jebon merupakan binatang yang tangkas dan pintar dalam meneruskan kelangsungan hidup. Sebab itu ia mampu menentang ular berbisa. Semangat itulah yang dijadikan panduan oleh agen-agen perisikan barat, cuma namanya yang ditukar menjadi James Bond. Selamat bercuti Kak Yong.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam mayang zulaika

      Hahaha...hensem-hensem pulok tu...dalam filem ler.

      Delete
  2. Bapak kejar bedesup hilang tah mane peginya.

    ReplyDelete
  3. Salam.

    oh ye ke jebon tu Mongoose ke...alahai.. idak le tahu. Teman ingat Badger aje baham ulor.. ghupernye "The Mustelidae family" weasel alike memang jenis berani !

    hehe.... kut demer geng ustaz tu memang lawan 'ulor' takpe le jugak ! Kut demer tu le 'ulor' black mamba dlm PAS yg dikejor dek Jebon seperti PASma? haha... takut bayang sendiri le tu !

    Tak der sape with the right brain nak mansuhkan MSU, kepimpinan ulamak... alasan demer aje tu nak cover-up kelemahan urus-tadbir, kerendahan akhlak geng ustaz!! Fact !

    ReplyDelete

Komen mengkomer Yong tapis. Yong tak gemor kalau komer singgah dan melalut dengan bahasa mencarut atau bersifat racist. Yong takkan terbitkan. Komen yang ada link iklan akan masuk dalam spam. Tak kira dari penyokong mana-mana parti. Tak puashati? Ini hak tuantanah - untuk terbit atau tidak terbitkan komen mengkomer.