Di sini komer kena lihat dengan hati. Baca dengan otak. Baca sampai habis. Dalam hati ada perasaan. Dalam otak ada akal. Kalau tidak komer tak faham.

MAAF

Semua blog yang ada iklan tersembunyi, iklan jual produk untuk tujuan seks, dan iklan yang menempel di tengah halaman (sama ada menutup teks atau tidak) akan dikeluarkan.

Monday 19 March 2012

SURUH-SURUHAN ITU HAMBA YANG DISURUH-SURUH (SPA, SPR, SPRM, SPP, SSM ETC...)

Walaupun negara kita ni tak besar, tapi kita ada banyak suruhanjaya. Yang biasa kita dengor SPA, SPR dan SPRM.

Jarang sekali kita dengor SPP (Suruhanjaya Pasukan Polis) dan SSM (Suruhanjaya Sekuriti Malaysia). Apa demer buat? Yang dua ni jaga keselamatan: keamanan dan harta (saham dsb. tu harta le weh!)

Moh kita pergi ke link sini untuk intai apa ada pada SPP ni. Pengerusinya Menteri Dalam Negeri. Ahlinya termasuk Ketua Polis Negara. Fungsinya Yong copy paste kat sini. Cer baca fungsi 8 dan 10. Yong tertanya2 mampu ke suruhanjaya2 ni siasat ahlinya sendiri? Pertanyaan ini berkaitan dengan kes lama KPN lama. Baca kesnya di sini.
Sapa le otak geliga bebenor cipta istilah suruhanjaya ni erk? 

Kata Kamus Dewan:

Suruh = Perintah supaya melakukan sesuatu
Suruhan = Sesuatu yang disuruh
Suruh-suruhan = Hamba yang disuruh-suruh.
Kalau gabungkan Suruhan + jaya = Sesuatu yang disuruh berjaya.

Sekarang yang tersurat:

Suruh-suruhanjaya = Hamba yang disuruh-suruh berjaya.
Hamba siapa?
Berjaya buat apa?

Letih ler rakyat marhein tengok keroje suruh-suruhan ni.

Apa jadi dengan hasil siasatan suruhanjaya "korek, korek, korek" dulu?

No comments:

Post a Comment

Komen mengkomer Yong tapis. Yong tak gemor kalau komer singgah dan melalut dengan bahasa mencarut atau bersifat racist. Yong takkan terbitkan. Komen yang ada link iklan akan masuk dalam spam. Tak kira dari penyokong mana-mana parti. Tak puashati? Ini hak tuantanah - untuk terbit atau tidak terbitkan komen mengkomer.