Di sini komer kena lihat dengan hati. Baca dengan otak. Baca sampai habis. Dalam hati ada perasaan. Dalam otak ada akal. Kalau tidak komer tak faham.

MAAF

Semua blog yang ada iklan tersembunyi, iklan jual produk untuk tujuan seks, dan iklan yang menempel di tengah halaman (sama ada menutup teks atau tidak) akan dikeluarkan.

Sunday 12 August 2012

EDISI KHAS SEMPENA PELANCARAN AES: KENA TAHAN POLIS MELANGGAR LAMPU MERAH PUKUL 2 PAGI

Sistem apapun yang dilancarkan kena munasabah.

Seorang kawan menceritakan mengalamannya ditahan ketika melanggar lampu merah jam 2.00 pagi di Kyoto, Jepun.

Kawan Yong ini bukan memandu kereta, tapi sedang menunggang basikal!

Kawan Yong, Dr Praba seorang warga India ketika itu sedang menjalani satu penyelidikan di Kyoto University. Maknanya dia bukan mat rempitlah. Tapi dia jimat orangnya. Nak simpan duit bawa balik India. Jadi dia naik basikal pergi balik dari rumah sewa ke universiti.

Pada hari itu Dr Praba buat banyak kerja dan pulang lewat. Dia kayuh basikal dengan laju kerana dah dinihari. Sampai di simpang, lampu bertukar merah. Jam dekat 2.00 pagi. Dia toleh kiri dan kanan, takde kereta. Lampu merah lambat berubah ke hijau. Akhirnya dia melintas jalan. Sampai di seberang dia terus ditahan polis. Entah dari mana polis ini, tetiba muncul macam hantu!

Dr Praba menjelaskan dia takut kerana suasana sangat sunyi, sebab tu dia melintas. Polis Jepun kata, takpe takut, jangan mati. Mana tahu entah-entah ada pemandu mabuk yang tiba-tiba merempuh dengan laju? 

Polis Jepun memikirkan keselamatan awam!

Dr Praba tak kena saman. Dia dibenarkan meneruskan perjalanan selepas diberi ceramah oleh polis Jepun. Sakit telinga dapat ceramah tentang keselamatan jalanraya percuma!

Di Kyoto, hampir setiap simpang ada lampu trafik. Ada sistem kawalan trafik electronik yang canggih. Sebab itu orang Jepun malas bawa kereta. Naik keretapi lagi senang.

Ada sesiapa pernah ditahan polis melintas jalan semasa menaiki basikal jam 2.00 pagi di Malaysia? Belum lagi...


3 comments:

  1. DeeDee Yong...

    Huh... dah lama dah tak naik beskal... tak cukup oksigen... hahaha... dulu masa muda belia... pergi kerja balik kerja naik beskal racing... sampaikan balik kampung dari Sg Petani ke Ipoh pon naik beskal racing... hahaha...

    Skrang takder oksigen... hahaha ... skrang sudah jadi "Abang Roy" .... hahaha

    Err.. boleh kena speed trap ker kalu naik beskal??? hahaha

    C++
    CipanTapirTenuk.Blogspot

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam C++

      Wah! Yong salute miker!

      Kalau kena speed trap pun tak boleh saman sebab basikal takde nombor plat! Hahaha!

      Delete
    2. DeeDee Yong...

      Itu zaman muda belia... hahaha.. oksigen banyak... hahaha...

      Saper kater beskal tajder nombor plet... ader... cuma tak dipaparkan jer... cuba tengok nombor casis beskal kat bahagian bawah... dekat bahagian pengayuh dimana dipasang gigi pengayuh beskal... Gua punya beskal bernombor C185 ... hehehe

      C++
      CipanTapirTenuk.Blogspot

      Delete

Komen mengkomer Yong tapis. Yong tak gemor kalau komer singgah dan melalut dengan bahasa mencarut atau bersifat racist. Yong takkan terbitkan. Komen yang ada link iklan akan masuk dalam spam. Tak kira dari penyokong mana-mana parti. Tak puashati? Ini hak tuantanah - untuk terbit atau tidak terbitkan komen mengkomer.