Di sini komer kena lihat dengan hati. Baca dengan otak. Baca sampai habis. Dalam hati ada perasaan. Dalam otak ada akal. Kalau tidak komer tak faham.

MAAF

Semua blog yang ada iklan tersembunyi, iklan jual produk untuk tujuan seks, dan iklan yang menempel di tengah halaman (sama ada menutup teks atau tidak) akan dikeluarkan.

Saturday 11 July 2015

KISAH LUAR NEGARA - MAKANAN HALAL BOLEH MENJADIKAN SESEORANG ITU ISLAM

Pagi Sabtu ni jenguk FB kawan, ada status ini:

LOONWATCH

Lucu, tetapi benar.

Walau bagaimanapun, kenyataan pemimpin tersebut telah diperlekeh oleh pengguna-pengguna media sosial di negara berkenaan.

Tetapi Yong percaya, makanan halal itu memang ada "magical powers" (kuasa kesaktian). Kalau tiada kuasa itu, tentu Allah tidak menyuruh kita supaya makan makanan yang halal sahaja, sebagaimana firman Allah (SWT):

يَا أَيُّهَا النَّاسُ كُلُوا مِمَّا فِي الْأَرْضِ حَلَالًا طَيِّبًا وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ 
الشَّيْطَانِ ۚ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ [٢:١٦٨]

Hai sekalian manusia, makanlah apa yang ada di bumi yang halal lagi baik, dan janganlah kamu mengikuti jejak langkah syaitan; karena sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagimu.

إِنَّمَا يَأْمُرُكُمْ بِالسُّوءِ وَالْفَحْشَاءِ وَأَنْ تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ [٢:١٦٩

Sesungguhnya syaitan itu hanya menyuruh kamu melakukan kejahatan dan perkara-perkara yang keji, dan (menyuruh) supaya kamu berkara (dusta) terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui (slah benarnya).

Dalam bahasa rengkas:

Sebaliknya jika mengkomer terus menerus makan makanan haram, semakin jauh le mengkomer dari Islam. Sebabnya darah daging mengkomer sudah dimasuki racun dari syaitan.

Makanan haram ini bukannya setakat ayam, lembu dan kambing yang mati kena karate yong, yob. Tapi makanan yang sumber haram, misalnya datang dari hasil juala arak, judi, rasuah, mencuri, menipu, etc.

Kalau menang pemilihan secara kotor dengan memfitnah lawannya, atau membawa pengundi hantu pun tak tentu kemenangan itu halal.

Kalau tak halal, adakah Allah (SWT) akan redha?

Sebab itu ada (termasuk lebai-lebai) yang pemikiran berkecamuk dan tidak jelas walaupun sudah mendapat kemenangan dunia.

Ramai yang marah apabila yang kalah itu enggan menjadi khadam kepada yang menang dalam sistem pemilihan yang tidak telus dan tidak adil.

Di negara yang pemerintahnya kafir, begitu takut dengan perkembangan Islam. 

Bagaimana dengan negara Islam Malaysia?

Fikir-fikirlah.

Berikut adalah ranking Malaysia berbanding dengan Sweden dalam Corruption Perception Index 2014  sebagai rujukan (transparency.org):





3 comments:

  1. .biar betul kak Yong,

    Rupernyer komer dah bawe ajaran

    Ayoh hadi Ping Marang ke Eropah....

    Terkejut mike dgn perkembangan terbaru nih

    Jakim bila nak haramkan pas mcm al arqam dulu?

    ReplyDelete
  2. Maaf # Malaysiabaru..JAKIM tengak dok pulih akidah org PAS yg dah kafir sebab keluar PAS. Lepas ni ada lagi fatwa, berbual dgn org kafir jadi KAFIR. Mana pemantau agama? Mana Ketua Agama?Siapa-siapa nak keluar fatwa senang di Malaysia asalkan ada gelaran "ustaz" , "haji" atau "tuang guru". Harap Tuanku Raja ambil tindakan kepada individu yang "tidak ditauliahkan" @ bukan j/kuasa Fatwa mengeluarkan FATWA yang boleh diperbahaskan. Jika tiada tindakan, ini akan menimbulkan kegusaran dikalangan ummah dan merosakkan akhlak ISLAM yang sememangnya "TELAH DIROSAKKAN OLEH TUANG GURU DAN YANG SEWAKTU DENGANNYA'. Dulu PAS parti islam, sekarang PAS parti yg mengecewakan ummat islam. # stop # Tuang Guru rojer*@#&% quit.out.

    ReplyDelete
  3. mcm mane pulak lebai dari pas yg kerja makan gaji dgn kerajaan dap yg kapir harby tu,halal ke duit gaji tu,klu mcm tu lebai2 pas tu berhenti segera agar tak makan duit haram yg bukan aje sendiri makan tapi anak bini pun makan dari duit gaji yg haram tu......cepat2 kena berhenti le./...tak payah le nak tunggu di pecat.....kan ke majlis syura dah buat keputusan muktamad...putus dgn dap karpir harbi tu.....cepat segerakan berhenti keje dgn kapir2 harby tu....apa kau org lebai pas tak punya maruah ke.....malu le

    ReplyDelete

Komen mengkomer Yong tapis. Yong tak gemor kalau komer singgah dan melalut dengan bahasa mencarut atau bersifat racist. Yong takkan terbitkan. Komen yang ada link iklan akan masuk dalam spam. Tak kira dari penyokong mana-mana parti. Tak puashati? Ini hak tuantanah - untuk terbit atau tidak terbitkan komen mengkomer.