Di sini komer kena lihat dengan hati. Baca dengan otak. Baca sampai habis. Dalam hati ada perasaan. Dalam otak ada akal. Kalau tidak komer tak faham.

MAAF

Semua blog yang ada iklan tersembunyi, iklan jual produk untuk tujuan seks, dan iklan yang menempel di tengah halaman (sama ada menutup teks atau tidak) akan dikeluarkan.

Saturday 3 August 2013

SIAPA YANG MAKAN KEPAH INI BOLEH PANJANG UMUR? (UPDATE DENGAN VIDEO)

KEPAH TUA

Sejenis kekerang, iaitu kepah Quahog berusia 405 tahun, baru-baru ini ditemui di perairan Iceland. Haiwan ini boleh menjadi haiwan yang tertua pernah dijumpai.

Usia ini dikenalpasti melalui kiraan lingkaran pada kulit kepah ini. Jika disahkan, moluska berdegup ini rasmi memecahkan rekod kepah Quahog terdahulu dengan beza usia hampir 200 tahun.

Kekerang ini makan plankton yang terdapat di lautan sejuk.

PLANKTON RAHSIA PANJANG UMUR?

Siapa nak hidup lama macam kepah ini kena makan kepah ini? Atau kena makan plankton? Hahaha...

UMNO taknak buka satu GLC ternakan plankton ke?

Ternakan lembu sudah.
Ternakan udang kerpan sudah.
Ternakan ikan sudah.
Ternakan plankton belum.

Yong tak dapat video kepah Quahog yang kehidupannya penuh misteri. Tapi Yong dapat video menarik pencarian kepah gergasi. Layan ler...



Update: Kaedah mengorek kepah Quahog secara lestari. Ia dilakukan bila air sedang surut. Hanya ambil kepah yang lebarnya 2 inci sahaja. Yang terlampau besar dilepaskan semula supaya jadi induk. Bagusnya sikap demer.


Yang ini pulak idea untuk kerajaan Terengganu. Mungkin boleh buat di Kuala Besut, Marang, etc. Kaedah menternak kepah Quahog. Mula dengan anak-anak kepah sebesar beras. Dua tahun baru kepah Quahog boleh diambil. 

Mungkin bukan kepah Quahog, sebab air tak cukup sejuk. Tapi kepah apa-ap jer lah, asalkan halal.



6 comments:

  1. DeeDee Yong...

    Hahaha.. kat Bikini Bottom dalam citer SpongeBob ader banyak Plankton.. diorang selalu nak amik dan korek rahsia resepi Crabby Patty.... hahahaha....

    Kot kalu makan plankton boleh jadi muka SpongeBob kot... atau muka Patrick.... hahahaha

    C++
    CipanTapirTenuk.Blogspot

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam C++

      Aduhai...muka spongeBob tu dah kira cantik le berbanding dengan wajah real dia...

      Delete
  2. ada teknologi asingkan plankton dari air ke yong... nak juga try. dapat hidup sampai dajjjal keluar kira untung yong... hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam GeloraHatiMuda

      Yong idakle nak hidup lamer tapi jalan slow motion macam kepah...Kah hkah kah!

      Delete
  3. Teknologi hidup selama mungkin ni penting.. Dulu omputih thiers explorers searching for goods of the world, once ada yg cari the Fountain of Youth, a magical water source supposedly capable of reversing the aging process and curing sickness..so some believe.

    Kini, di negara kita yang aman sentosa maju jaya ni orang kita nak UM=No boleh idup bernafas selamanya, selama tu dia boleh perintah negara hingga kiamat, supaya kita rakyat dia boleh 'bersyukur' & bersedap dengan nikmat-nya as we live in this heaven on earth...haha.. so the minority believe.

    UmNo & orang dia tak kira..asal barang jadi duit..semua dia sapu.. kepah, kupang, kerang, temberang, bagai ada saja yang akan buat proposal & dapat soft loan untuk kembang maju...tapi kalu pojek nak melingkup dia leh cepat-cepat jual kat foreigners? bijak, bijak, memang bijak .. hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Hanz

      You are amazing! You nail it! My unspoken message.

      Kalau boleh buat projek pembenihan plankton, ameno akan buat. Jadi sesapa ada buat R n D bab ini baik simpan dulu. Jangan kena tipu. Sebab sah projek akan lingkup punya. Duit loan akan beli yatch mewah.

      UMNO dah lama jumpa ubat untuk bernafas selamanya - the Malay weakness. UMNO will make sure the Malays are forever weak, in order to retain their sustenance.

      Unfortunately some bloke in PAS cound'nt see the cows right in front of their moving vehicles.




      Delete

Komen mengkomer Yong tapis. Yong tak gemor kalau komer singgah dan melalut dengan bahasa mencarut atau bersifat racist. Yong takkan terbitkan. Komen yang ada link iklan akan masuk dalam spam. Tak kira dari penyokong mana-mana parti. Tak puashati? Ini hak tuantanah - untuk terbit atau tidak terbitkan komen mengkomer.