Di sini komer kena lihat dengan hati. Baca dengan otak. Baca sampai habis. Dalam hati ada perasaan. Dalam otak ada akal. Kalau tidak komer tak faham.

MAAF

Semua blog yang ada iklan tersembunyi, iklan jual produk untuk tujuan seks, dan iklan yang menempel di tengah halaman (sama ada menutup teks atau tidak) akan dikeluarkan.

Sunday 1 September 2013

ADAKAH PARTI KOMUNIS MALAYA MEMPUNYAI BENDERA?

Heboh dalam alam siber bendera Negara China dikibarkan oleh watak komunis dalam fentomin pada Hari Kemerdekaan. Pengarah fentomin pun dikata tak tahu sejarah!

Alahai....

Macam mana sebenarnya rupa bendera Parti Komunis Malaya?

Yong cari dalam Internet. Ada beberapa dapatan. Contohnya macam ini:

GAMBAR DARI WIKIPEDIA

DESKRIPSI: Flag of the Malayan Peoples' Anti Japanese Army (Tentera Anti Jepun Rakyat Tanah Melayu).

Oh, rupanya ini gambor bendera MPAJA.

Surprise! Bendera ini serupa dengan bendera Chinese Communist Party! (Parti Komunis China). Cuma gambar sabit berbeza sedikit.

Tentu ada sebab kenapa serupa kan?

SUMBER CPC PEOPLE

Mana bendera Parti Komunis Malaya?

Ini pula bendera The Malayan National Liberation Army (MNLA). Nama asalnya The Malayan Races Liberation Army (Tentera Pembebasan Rakyat Malaya) yang dicipta pada tahun 1948. Bendera ini dikibarkan oleh Chin Peng, pemimpin Parti Komunis Malaya.

GAMBAR ORI DI SINI

Patutle pengarah fentomin itu letak gambor bendera Negara China. Demer tak jumpa macam mana rupa bendera Parti Komunis Malaya. Demer konfus rupernya. Huh?

BENDERA NEGARA CHINA MULA DIKIBARKAN TAHUN 1949

Ini pula gambar bendera Sang Saka Malaya (kependekkan dari perkataan: "Sang Pusaka Malaya"). Ia adalah bendera Persatuan Kesatuan Melayu Muda (PKMM) yang diperkenalkan oleh PUTERA-AMCJA.

SANG SAKA MALAYA DIKIBARKAN TAHUN 1947

Adakah Sang Saka Malaya serupa dengan bendera komunis? Langsung tak sama. Bukan hanya tak sama, malah bendera Sang Saka Malaya Ori juga telah dikibarkan sebelum bendera Negara China (tahun 1949) dan bendera ciptaan Chin Peng, untuk The Malayan National Liberation Army (MNLA) (tahun 1948).

Siapa tiru siapa?

Bagaimana dengan bendera Sang Saka Malaya Ciptaan AMK tahun 2007? 

Hmm...Kalau nak rekacipta bendera baru, baik cari nama lain. Sang Saka Malaya PKMM yang Ori itu adalah sebahagian dari sejarah yang tidak ternilai. Siapapun tidak wajar merubahnya.

Pencinta komunis di alam siber, tolong bagi tahu ada atau tidak bendera Parti Komunis Malaya?

No comments:

Post a Comment

Komen mengkomer Yong tapis. Yong tak gemor kalau komer singgah dan melalut dengan bahasa mencarut atau bersifat racist. Yong takkan terbitkan. Komen yang ada link iklan akan masuk dalam spam. Tak kira dari penyokong mana-mana parti. Tak puashati? Ini hak tuantanah - untuk terbit atau tidak terbitkan komen mengkomer.