Di sini komer kena lihat dengan hati. Baca dengan otak. Baca sampai habis. Dalam hati ada perasaan. Dalam otak ada akal. Kalau tidak komer tak faham.

MAAF

Semua blog yang ada iklan tersembunyi, iklan jual produk untuk tujuan seks, dan iklan yang menempel di tengah halaman (sama ada menutup teks atau tidak) akan dikeluarkan.

Saturday, 15 April 2017

PERAKAM WAKTU UNTUK BUDAK SEKOLAH? HAHA...

Sejujurnya, Yong rasa rancangan mengadakan perakam waktu untuk budak-budak ni amat kelakar!

Adakah para pembuat keputusan di sekolah sudah tidak ada yang cerdik?

Dato-Dato'/Tuan-Tuan/Puan-Puan pun sudah sedia maklum, kad perakam waktu ini sangat mudah disalahgunakan. Di kalangan penjawat awam pun ada kes tolong-menolong ketip-mengetip. 

Jadi, untuk apa buat di sekolah?

Untuk menambah beban kewangan sekolah-sekolah?

Mesen perakam waktu ni bukan percuma. Satu sekolah nak kena beli berapa butir? Takkan sebutir untuk sebuah sekolah? Berjam-jamlah murid berbaris untuk mengetip kalau ada sebutir jer. Takde kerja lainlah cikgu - duduk tepi punch card menjaganya takut ada anak murid yang tipu.

Izinkan Yong gelak...

MSTAR 

MOHON LALUAN IKLAN TV FACEBOOK PRO PAKATAN HARAPAN:

KLIK DI SINI

BERITA BERKAITAN (COPY PASTE DARI MSTAR)

Kaji Pelaksanaan Perakam Waktu Di Sekolah – PIBGN, NUTP

Diterbitkan: Jumaat, 14 April 2017 3:39 PM

 Oleh: IWAN SHU-ASWAD SHUAIB
iwan@thestar.com.my

PETALING JAYA: Badan-badan bukan kerajaan (NGO) menyarankan supaya kajian lebih terperinci dilakukan terhadap cadangan pelaksanaan alat perakam waktu dalam usaha untuk mengatasi masalah kelewatan kehadiran murid ke sekolah.

Walaupun menyokong inisiatif yang bertujuan melatih murid berdisiplin, beberapa perkara perlu diambil kira bagi memastikan ia berkesan dan dimanfaatkan sewajarnya.

Presiden Majlis Permuafakatan Persatuan Ibu Bapa dan Guru Nasional (PIBGN), Profesor Madya Datuk Mohamad Ali Hassan berkata, perakam waktu itu perlu diawasi supaya pelaksanaannya tidak disalahguna.

“Pihak sekolah perlu memastikan ia bukan sahaja merekod kehadiran murid tetapi juga waktu tamat persekolahan mereka. Kita tidak mahu murid datang awal, tetapi lepas itu mereka ‘hilang’ atau balik awal.

“Pengawasan juga perlu dilaksanakan bagi mengelakkan murid tidak meminta rakan-rakan membantu ‘merekodkan’ kehadiran mereka,” katanya ketika dihubungi mStar Online pada Jumaat.

Pada Khamis, Sekolah Kebangsaan Kompleks Gong Badak (SKKBG) di Terengganu memperkenalkan alat perakam waktu yang merupakan inisiatif PIBG dan pihak sekolah berkenaan, membabitkan kos sebanyak RM6,000.
Mohamad Ali berkata, pihak sekolah dan PIBG harus memastikan bahawa kos pemasangan alat perakam waktu tidak membebankan mereka.

"Kita kena kaji adakah alat perakam waktu itu akan dipasang di setiap kelas atau hanya satu sahaja di sekolah. Kena lihat kos dan bilangan pelajar.

“Walaupun pendekatan ini mampu mengajar murid mengurus masa lebih bijak, tetapi ia tidaklah perlu mewajibkannya ke atas semua sekolah," katanya.

Sementara itu, Presiden Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP), Kamarozaman Abd Razak berkata, kajian terperinci juga perlu dilaksanakan bagi memastikan ia benar-benar mengatasi masalah kelewatan murid.

“Kita kaji apakah punca kelewatan murid ke sekolah. Kita perlu faham terdapat golongan pelajar yang berbeza-beza seperti faktor keluarga mereka.

“Adakah kelewatan itu disebabkan murid sendiri, atau ibu bapa mereka. Kita perlu memastikan perakam waktu ini bersifat mendidik dan membudayakan pelajar untuk datang ke sekolah, bukan sebaliknya,” katanya.

Kamarozaman berkata, perakam waktu dilihat lebih sesuai dilaksanakan di sekolah-sekolah yang mempunyai bilangan murid yang kecil.

“Kalau jumlah murid ramai, nanti mereka kena beratur panjang pula. Nanti murid terpaksa terkejar-kejar masa sehingga membebankan mereka.

“Mungkin juga sekolah-sekolah yang mencatatkan jumlah kelewatan murid tertinggi lebih sesuai untuk melaksanakannya,” katanya sambil menambah pelaksanaan itu perlu mendapat persetujuan bersama antara ibu bapa, guru dan pihak sekolah.

********************

Mungkin kalau lepas ini ada sekolah yang menawarkan kerja sebagai penjaga kad perakam waktu elok juga tak?

5 comments:

  1. Kesian pengawas. Baru nak belajar mendisplin kan murid2 yg datang lewat, tugasnya diambil oleh mesin. Satu pengelaman berharga telah hilang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam-macam orang buat sebab nak dapat perhatian. Akhirnya jadi bahan lawak.

      Delete
  2. Yong, mula ayat dgn perkataan sejujurnya mcm artis mesia bunyinya. Sumer artis mesia guna SOP sejujurnya bagi menguatkan hujah supaya dipercayai. Bermakna kalu ada dailog atau ayat tanpa sejujurnya dipermulaan, boleh lah dikategorikan tak berapa jujur. Mcm along buat iklan pinjam RM50 ribu dapat RM50 ribu memberi makna sebelum ini pinjam RM50 ribu tak boleh dapat RM50 ribu. Jangan ikut artis yong.

    ReplyDelete
  3. Penilaian yg salah itu dikira fitnah.

    ReplyDelete

Komen mengkomer Yong tapis. Yong tak gemor kalau komer singgah dan melalut dengan bahasa mencarut atau bersifat racist. Yong takkan terbitkan. Komen yang ada link iklan akan masuk dalam spam. Tak kira dari penyokong mana-mana parti. Tak puashati? Ini hak tuantanah - untuk terbit atau tidak terbitkan komen mengkomer.