Di sini komer kena lihat dengan hati. Baca dengan otak. Baca sampai habis. Dalam hati ada perasaan. Dalam otak ada akal. Kalau tidak komer tak faham.

MAAF

Semua blog yang ada iklan tersembunyi, iklan jual produk untuk tujuan seks, dan iklan yang menempel di tengah halaman (sama ada menutup teks atau tidak) akan dikeluarkan.

Tuesday 1 November 2011

ADA MACAM-MACAM GILA4

Hari ni Yong nak tulis benda serius. Teramat serius. Ini cerita akibat gila duit (moneymania).

Mengapa Yong sokong kempen anti-Lynas? Yong tanya Pakcik Google tentang rare earth, dia bawa Yong ke sini.  Ini lah gambar sebuah tasik yang penuh sisa toxic dari bahan nadir bumi di Baotou, China yang berlatar belakangkan kilang memperoses nadir bumi.
Agaknya begitukah nanti persekitaran di Gebeng bila kilang itu sudah beroperasi? Sanggupkah pelopor dan penyokong kilang ini tinggal di kawasan yang penuh sisa toxic dan asap beracun itu? Kalau anda tak sanggup, mengapa minta orang lain supaya sanggup?

Bagi yang pandai bab2 rare earth, masihkah anda sokong kilang Lynas walaupun anda tahu kesannya yang amat dahsyat terhadap alam sekitar dan manusia di China? Bagi yang gila sokong Lynas, penjarah ekonomi pembunuh umat manusia, bukalah otak anda. Sampai hati anda membiarkan penduduk sekitar Gebeng menghadapi risiko raksaksa akibat berjiran dengan kilang yang mengeluarkan sisa toxic. Sampai hati anda makan hasil dari penderitaan orang lain?

No comments:

Post a Comment

Komen mengkomer Yong tapis. Yong tak gemor kalau komer singgah dan melalut dengan bahasa mencarut atau bersifat racist. Yong takkan terbitkan. Komen yang ada link iklan akan masuk dalam spam. Tak kira dari penyokong mana-mana parti. Tak puashati? Ini hak tuantanah - untuk terbit atau tidak terbitkan komen mengkomer.