Di sini komer kena lihat dengan hati. Baca dengan otak. Baca sampai habis. Dalam hati ada perasaan. Dalam otak ada akal. Kalau tidak komer tak faham.

MAAF

Semua blog yang ada iklan tersembunyi, iklan jual produk untuk tujuan seks, dan iklan yang menempel di tengah halaman (sama ada menutup teks atau tidak) akan dikeluarkan.

Friday 10 August 2012

RAHSIA TEPUNG KFC

Adik Yong pakar makanan cerita kat Yong bab tepung gandum. Adik Yong sering diminta oleh penguatkuasa untuk periksa kilang proses makanan. Dia cerita apa yang kita tak tahu, tapi patut tahu. Kali ini cerita tepung gandum pulak. Maklumle, dekat nak raya ni mesti yong-yong semua sibuk nak beli tepung gandum. Kecualilah yang cuma nak hidang biskut tunjuk! Hahaha...kali ini Yong hidang kekacang dan cokelat jer. Budak gerenti suka.

Pernah tak komer terpikior aper ader dalam tepung KFC? Kenapa bebudak suka bebenor dengan ayam goreng KFC ni?

Menurut data dari USDA (United States Department of Agriculture), 2/3 import gandum Malaysia datang dari Australia. Selebihnya dari Amerika, Canada dan India. Tapi aper masalahnya?

Kata Adik Yong, pengilang membeli gandum dan dikisar menjadi tepung di Malaysia. Tiada tepung gandum tulin di Malaysia. Semua gandum dicampur dengan bahan-bahan lain. Bahan-bahan ini mesti disahkan halal oleh Kerajaan Malaysia.

Gandum Amerika, Canada, Australia dan India akan dicampur mengikut keperluan pengguna, misalnya pembuat roti dan ayam goreng seperti KFC. Ater, komer ingat tepung KFC tu dibuat di Amerika ker?

Gandum Amerika, Australia dan Canada bersih dan harganya lebih mahal dari tepung India. Kata adik Yong, gandum diimput dalam kontener dari kapal terus ke kilang. Bukan dalam guni! Gandum India bercampur batu-batan dan guni buruk. Kekadang seliper pun ada. Pengilang kena mengasingkan bendasing itu. Jerih kerojer nyer. Kenapa jadi gitu? Cer komer tengok gambor-gambor ni:

INDIA TAKDE TEMPAT SIMPAN GANDUM, RUMAH PUN TAKDE WEH!
GANDUM DISIMPAN DI ATAS MANA-MANA TANAH LAPANG
BUKIT GANDUM BURUK ADA BATU, SELIPER DAN ENTAH APA LAGI!

Faham-faham jer le kot dah terbiar, jadi tempat tidor dan sebagainya.

SILO SIMPANAN BIJIRIN, NEGARA MAJU SAJA YANG MAMPU MILIKI

Tepung Amerika dan Canada memang bersih sebab demer guna banyak bahan kimia untuk membunuh serangga yang sering menyerang, seperti dalam gambor ini:

GANDUM SERING DISERANG KUMBANG

Oleh kerana itu Amerika dan Canada buat banyak R & D dan guna biotechnology untuk hapuskan kumbang dan penyakit gandum yang lain. Sebab tu harga gandum jadi mahal.

Tadi Yong kata 2/3 gandum datang dari Australia. Memang Australia banyak mengeluarkan gandum. Demi meningkatkan pengeluaran, mereka guna GM (genetic modification). Pengguna Amerika dan Canada telah menolak teknologi GM ini (walaupun Monsanto itu syarikat Amerika). Ini bermakna, kita rakyat Malaysia yang masih makan roti, kuih dan biskut hasil dari teknologi GM!

Apakah kesan memakan makanan hasil teknologi GM? Banyak weh! Antaranya termasuk sakit kanser, alergi dan viral infection (macam sakit sendi-sendi). Baca di sini dan di sini jika nak tahu jahatnya syarikat GM ini.

Jadi, apa rahsia tepung KFC?

Menurut adik Yong, dalam kilang, campuran tepung untuk syarikat membuat roti dan lain-lain dicatatkan. Tapi bagi KFC, hanya ada catatan TEPUNG KFC!

Kot kita sumer dah tahu rahsia tepung KFC, takde le rahsia perniagaan (trade secret) demer lagi!

...BERSAMBUNG...

6 comments:

  1. DeeDee Yong...

    Hahaha.. mula-mula baca ader macam misteri.. last-last... lagilah misteri nusantara.... hahaha... hampeh tul lar... batai posa gua... hahaha

    C++
    CipanTapirTenuk.Blogspot

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam C++

      Carile yang tersirat dalam tulisan Yong. Macam ahli falsafah yang suka cakap dengan makna yang tersembunyi. Nanti Yong sambung part 2.

      Delete
  2. Replies
    1. Salam Telok Bakong

      Ramai yang tak nampak apa yang tersirat.

      Delete
  3. Syabas yong....tapi org melayu ni degil...suka benor makan kuih, roti, kek bagai...org cakap x percaya..di katanya kita pulak yang taksub dan gila...lantak koranglah..yg nak sakit tu korang jugak nanti

    ReplyDelete

Komen mengkomer Yong tapis. Yong tak gemor kalau komer singgah dan melalut dengan bahasa mencarut atau bersifat racist. Yong takkan terbitkan. Komen yang ada link iklan akan masuk dalam spam. Tak kira dari penyokong mana-mana parti. Tak puashati? Ini hak tuantanah - untuk terbit atau tidak terbitkan komen mengkomer.