Di sini komer kena lihat dengan hati. Baca dengan otak. Baca sampai habis. Dalam hati ada perasaan. Dalam otak ada akal. Kalau tidak komer tak faham.

MAAF

Semua blog yang ada iklan tersembunyi, iklan jual produk untuk tujuan seks, dan iklan yang menempel di tengah halaman (sama ada menutup teks atau tidak) akan dikeluarkan.

Sunday 24 November 2013

VIDEO MAT SABU SPEAKING

Petang Ahad ni Yong malas nak tulis panjang-panjang. Nanti bila senang Yong akan komen tentang keputusan Pemilihan Pemimpin PAS yang baru saja selesai.

Tahniah semuanya.

Video ini telah disiarkan dalam facebook Mat Sabu 4TP sebelum pemilihan dalam Muktamar ke-59. Ia telah masuk Youtube. Tapi tidak ramai yang menontonnya. Mungkin ramai yang tak tahu, atau mungkin sudah menontonnya dari fzcomvideos.

Video ini sekaligos menolak tohmahan Mat Sabu masuk dalam kategori "I no speak English." Sudah tentu sebutan Mat Sabu tak serupa David Cameron, atau George Bush (Siapa pulak yang kata bahasa Inggeris George Bush bagus?).

Ini Mat Sabu, orang Melayu, bukan Mat Salleh, omputih.

Yong sengaja tak masukkan dalam Blog sebelum pemilihan. Tak mau ada yang terasa pulak. Tapi sekarang dah lepas pemilihan, so, takde sapa yang tersinggung, kot. Yong simpan video ini di sini untuk berkongsi dengan pengunjung.

Layan jelah.






Jangan risau. Mat Sabu boleh speaking. Mungkin lebih baik dari ramai pemimpin UMNO.

8 comments:

  1. Replies
    1. Salam GeloraHatiMuda

      Walaupun sebutan pekat dengan telor Melayu, tapi kita faham apa yang dimaksudkan. Struktur ayat pun kira ok.

      Sapa kata Mat Sabu tak pandai speaking?

      Delete
  2. Salam Yong, saya hari nak siarkan Nik Amar speaking English ni....tapi tak jadi sebab lucu sangat mendengornya....- https://www.youtube.com/watch?v=V25qNYDoCkU

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam alhusseyn

      Okay juga bahasa Inggeris Nik Amar. Dari segi content, no comment.

      Delete
  3. Bang Mat Ex-ITM zaman 70an beb! Mana tak boleh speaking.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam halban

      Setuju. Cuma jangan guna bahasa Inggeris sebagai kayu pengukur untuk menilai keupayaan dan kemampuan seseorang.

      Yong dah hidup lama dalam kerjaya dan jumpa ramai orang. Ada yang pandai dalam bahasa Inggeris, tapi pandai juga putar belit. Ada yang kurang dari segi kepetahan bercakap, tapi kerja sangat bagus.

      Delete
  4. In comparison, ada silap sana sini, lemah itu ini. Tak apa le tu Abang Mat, Ust. Amar.. kami, many of us, tak berapa kisah ler kot ya pun broken English atau really leaders can't speak no English at all, JANJI kerja mau jadi (berintegriti, cekap), perangai pun cantik (lurus jalan), cakap tu nampak bijak-sana (akhirat).

    Roar like a tiger, please, Abang Mat Sabu...come on... hit the ground running, set the world alight once again.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Hanz

      Absolutely. Nobody is perfect. But then, humankind continue to seek for perfection. Eventually, we are able to do only so much, but so little.

      Delete

Komen mengkomer Yong tapis. Yong tak gemor kalau komer singgah dan melalut dengan bahasa mencarut atau bersifat racist. Yong takkan terbitkan. Komen yang ada link iklan akan masuk dalam spam. Tak kira dari penyokong mana-mana parti. Tak puashati? Ini hak tuantanah - untuk terbit atau tidak terbitkan komen mengkomer.