Di sini komer kena lihat dengan hati. Baca dengan otak. Baca sampai habis. Dalam hati ada perasaan. Dalam otak ada akal. Kalau tidak komer tak faham.

MAAF

Semua blog yang ada iklan tersembunyi, iklan jual produk untuk tujuan seks, dan iklan yang menempel di tengah halaman (sama ada menutup teks atau tidak) akan dikeluarkan.

Sunday 2 March 2014

DAH 46 TAHUN BARU NAK ADA AKAL

AYAM SEMBELIH KITA LAYAK DILETAK DI MANA?

Sejak keluar berita tentang ayam yang entah halal entah tidak ni, Yong dah tak beli ayam lagi...

Nak beli kat pasar, tak jelas dia dapat supply kat mana. Nak beli kat pasarraya, lagi tak jelas. Minggu depan ingat nak ambik supply kat kampung.

Bukankah semua ini menyusahkan?

Pagi ini pula buka surat khabar ada berita ini:


Apa kata menteri cap ayam ini? Baca perenggan terakhir. Pengguna juga perlu menggunakan kuasa...

Pengguna nak guna kuasa apa? Pengguna ada kuasa apa? Tolong bagi tahu! 

JAKIM ditubuhkan pada tahun 1997, upgrade dari BAHEIS yang wujud sejak tahun 1968. Maknanya dah 46 tahun. Sekarang baru ada akal nak buat mekanisma memastikan ayam yang dibekalkan kepada pengguna itu halal! Baru nak buat mekanisma. Belum buat lagi. 

Konsultan mana pulak nanti dapat projek buat mekanisma ni?

Berapa juta pulak duit pembayar cukai hangus untuk reka blueprint?

Sementara JAKIM cari mekanisma, rakyat makan ayam yang diragui status halalnya, ayam genetically modified, ayam inject hormon, etc...etc...

ENDLESS POSSIBILITIES.

4 comments:

  1. bila amanah di jaga olih bukan ahlinya tunggu jer akibatnya..

    ReplyDelete
  2. Kali ini patut tukar menu, makan ikan pula. Jika digilirkan dgn telur ayam pun boleh juga, tanpa diragu lagi akan status halalnya.

    ReplyDelete
  3. Assalamu'alaikum kak yong !

    me reckon we all back to basic... we go green... natural basis...kut nak makan ayam, moh kite makan yang ayam kampung aje...dagingnye liat pun takpe lagi le.. Lebih selamat. Actually, more Islamic if can we do so.

    Banyak sangat le "cap ayam" sana sini...haruuu kite dibuat. Harapkan "orang agama" deme banyak tidor dari buat kroje. Many if not all deme punye head are in the their ****s. Can' t think st8.

    Hal zakat, pandei kutip aje...hal halal Jakim, takat tahu buat logo "halal" aje le gamaknye. Penguatkuasaan, pemantauan, aduan public, almost all gone haywire, almost nowt of firm actions to impostors/ manufacturers who lie to us.

    Sekian dimkalumkan... hehe.

    ReplyDelete
  4. Salam Yong,

    Betul tu....nak makan ayam pun was-was di negara Islam Malaysia ni...Ada cerita yang ayam di sembelih oleh Mat Nepal, Mat Bangla. Kat Kg Melayu Sunagi Buloh, penyembelihnya orang Melayu Islam. Ralatnya rutin beliau setiap hari mula kerja jam 3.00 pagi membawa terus hingga ke tengahari. Selama 3 tahun saya perhatikan beliau tak pernah berhenti untuk bersolat subuh. Zohor dan lain-lain fardu saya tak pasti sebab dia dah tutup kedai jam 1.30 tengahari dan balik ke rumah.

    Tukang sembelih ni bukan saja mesti seorang Muslim atau Ahli Kitab, tetapi juga mesti menjaga amalannya.......

    Apa boleh buat negaraku ada Menteri Cap Ayam, ada Nepal potong ayam dan ada Menantu Din Ayam yang suka membawa kerosakan kepada Jemaah....

    Nasib baik kawan suka ikan kering dengan ulam......

    ReplyDelete

Komen mengkomer Yong tapis. Yong tak gemor kalau komer singgah dan melalut dengan bahasa mencarut atau bersifat racist. Yong takkan terbitkan. Komen yang ada link iklan akan masuk dalam spam. Tak kira dari penyokong mana-mana parti. Tak puashati? Ini hak tuantanah - untuk terbit atau tidak terbitkan komen mengkomer.