Di sini komer kena lihat dengan hati. Baca dengan otak. Baca sampai habis. Dalam hati ada perasaan. Dalam otak ada akal. Kalau tidak komer tak faham.

MAAF

Semua blog yang ada iklan tersembunyi, iklan jual produk untuk tujuan seks, dan iklan yang menempel di tengah halaman (sama ada menutup teks atau tidak) akan dikeluarkan.

Sunday 20 April 2014

SIAPA PATUT DIPERSALAH JIKA ORANG BIASA YANG DITIMPA MALANG?

Yong balik Ipoh.

Andak sedang bagi makan kucing jiran. Yong tanya kenapa jiran biarkan kucingnya kelaparan dan berjalan ke sana sini? Andak kata suami jiran kemalangan jalanraya. Patah kedua kaki. Jadi isteri sibuk ulang-alik ke hospital, selain jaga anak. Takde kesempatan jaga kucing. Andakpun cerita bagaimana kejadian berlaku dekat pasar. Suami jiran sedang melintas jalan dan dilanggar kereta. Kejadian yang jarang-jarang berlaku di kawasan pasar yang sibuk dengan orang melintas jalan.

"Boleh dapat pampasam insuran tak?" Tanya Yong.

"Pampasan apa? Si India tu KP takde, lesen memandu takde. Keretapun takde insuran dan takde cukai jalan..." Jawab Andak.

??????????????

Serius ni!!!

"Seorang perempuan yang bersama dengan India tu masa kejadian dah lari..." Kata Andak lagi.

"Mana tau dia lari?"

"Aku ada masa kejadian. Engkau tahu le, aku ni takut darah...jadi berdiri jauhjer.... Aku nampaklah pemandu India tu keluar... Masa tu ramai dah orang berkerumun. Tak dapat dia lari... Tak tau pulak jiran yang asiden." Andak bercerita dengan nada agak kesal.

"Polis tak dapat tangkap ke perempuan tu?"

"Dengornya dah hilang entah kemana. Yang jantan KP takde. Yang betina sama kot... Dalam kereta ada budak. Anak demer." Cerita Andak lagi.

"Heran jugak. Yang jantan dah kena tangkap langgar orang, takkan takdapat tangkap yang betina?"

"Itule pasal... Entah-entah ada skandal apa. Entah-entah pendatang haram. Entah-entah keretapun curi... Entah-entah dah buat jenayah di mana-mana...Dah lama buat kerojer dajje." Andak terus berspekulasi. Nampak risau sungguh dia ada pendatang haram berkeliaran di kawasan elit Melayu Persiaran Bukit Meru, Ipoh.

MALAYSIA NEGARA PALING AMAN?

Siapa salah kalau orang biasa kemalangan? Siapa yang harus bertanggungjawab? Siapa yang menyusahkan rakyat jelata dengan kebanjiran pekerja asing yang kemudian jadi pendatang haram apabila visa kerja luput? Lepas itu beranak-pinak di Malaysia!

BERAPA RAMAI PENDATANG HARAM YANG MEMANDU KERETA HARAM?

Pendatang sekarang berlagak macam negara ini milik demer. Sukar untuk bezakan sama ada pendatang haram, pendatang halal atau rakyat India tempatan. Tapi yang sah jadi mangsa rakyat Malaysia.

INI DI SABAH

Jangan sangka warga India yang dapat KP palsu di Sabah akan kekal tinggal di sana. Siapa yang akan menghalang demer berhijrah ke Semenanjung Malaysia dan melakukan jenayah? Pengkhianatnya Melayu...

6 TAHUN UNTUK PENGKHIANAT NEGARA?

Harapkan pagar, pagar makan padi. Kalau di negara China, pagar yang makan padi hukumnya amat berat!

INI BUKAN DI MALAYSIA
INI BARU DI MALAYSIA
Bilakah kita dapat menjadi saksi kepada keadilan yang sebenarnya?


4 comments:

  1. klau di soael mungkin si mulut longkang berkata dior udah lupey yg dia ingat sampei ke mampos liwat anwar jer..maap yong terkasor sikit sejak 2 menjak ini

    ReplyDelete
  2. Salam opisboi

    Yong geram sebab sekarang ni spital gomen penuh dengan pendatang jer...

    ReplyDelete
  3. Rakyat nogaro sondiri kalau sombunyikan kolahiran, tahu pulo dikatokan salahe, memang botoi ado undang2nyo. Tapi yang mari datang socaro haram diboyinyo kad ponganalan tu dah bosa gadang, dapek jadi wargo nogaro dongan sonang yo. Ado pulo yang boleh dapek kojo pakai sonjato api layi. Ontah2 ado yang sodang jadi montori, tak do sapo soda. Kedaulatan nogaro nampak rapuh, bilo2 maso dongan sonang boleh tombuih, wargo tulen yang tanggung dorito. Cakap banyak pun tak guno, tak dapek layi den nak monolongnyo.

    ReplyDelete
  4. Salam.

    Deme cuba "wassatiyah" dalam perundangan & keadilan, gamak nye ( teman bersangka baik le ni ..hehe).

    Ni 'membuktikan' betapa 'cakna'nya kerajaan berpusat di Putrajaya tu... deme nak bagi can penjenayah "kolar biru" yang dah 'banyak berjasa kepada negara & ketuanan Melayu' tu kembali ke pangkal jalan, insaf sendiri tanpa dipaksa-paksa.

    Kalau terus dihukum gantung, tembak mati, kesian pulak si anak bini dia nak makan apa?? Zalim tu... Tapi kalau orang biase biase sabit kesalahan kita kena ajor deme tu jadi "more civilised".. tu deme kena denda maksima supaya dia dapat effect impak yang optimum.

    Deme kan ke selalu kata ".. kita ni jangan terus menghukum, tu kerja Tuhan".. tu keras sangat... kita ni boleh cakap elok-elok (berhikmah, berhemah) je...bla bla bla

    hehe

    UmNo sokong hududullah? Oh that's new.. really baffles me... or they're just testing the waters? Fishy !

    ReplyDelete

Komen mengkomer Yong tapis. Yong tak gemor kalau komer singgah dan melalut dengan bahasa mencarut atau bersifat racist. Yong takkan terbitkan. Komen yang ada link iklan akan masuk dalam spam. Tak kira dari penyokong mana-mana parti. Tak puashati? Ini hak tuantanah - untuk terbit atau tidak terbitkan komen mengkomer.