Di sini komer kena lihat dengan hati. Baca dengan otak. Baca sampai habis. Dalam hati ada perasaan. Dalam otak ada akal. Kalau tidak komer tak faham.

MAAF

Semua blog yang ada iklan tersembunyi, iklan jual produk untuk tujuan seks, dan iklan yang menempel di tengah halaman (sama ada menutup teks atau tidak) akan dikeluarkan.

Wednesday 24 December 2014

AIYA...THE POTRAIT NOT CHIN PENG MAA...(VIDEO PEMBIKINANNYA)

Saksikan video pembikinan potrait tersebut:


Potret (mural) ini dilukis oleh seorang pelukis Lithuania Ernest Zacharevic untuk OLDTOWN White Coffee, terletak di Ipoh.

Walaupun wajah dalam mural itu bukan Chin Peng, tapi disebabkan ia mirip pemimpin komunis itu, Bandaraya Ipoh mahu gambar itu diubahsuai...

 SUMBER

Sebelum ada yang nak labelkan Yong komunis (tak layak bertanding dalam pilihanraya), biar Yong cakap sekarang - Yong bukan pengikut Karl Marx, Mao Zhi Dong, Lenin, Stalin, etc... Yong juga bukan pengikut J.J. Rousseau, Abraham Lincoln, etc.

Jadi, Yong tentu tidak berkenan kalau wajah Chin Peng, Abraham Lincoln, Frank Swettenham atau para ideologis timur-barat dilukis di dinding-dinding di negara Malaysia yang aman ini.

Tapi tak payahlah kita paranoid sangat!

Bagi Yong wajah seorang Cina tua hampir sama antara satu sama lain. Harap kenyataan ini tidak menyinggung warga Cina Malaysia. Yang membezakannya mungkin saiz badan - gemuk atau kurus, tinggi atau rendah.

Hampir sama = mirip tetapi tidak sama.

Tetapi kalau mengubah gambar itu boleh menghilangkan gangguan pada hati dan mental mereka yang ada adik-beradik yang mati dibunuh komunis, ubahlah.

Apapun, janganlah sampai suruh letak songkok untuk jadi Melayu pulak!

Hormatilah hak syarikat milik kaum Cina itu untuk meletakkan wajah seorang lelaki tua bangsa Cina. Ini kerana negara kita berbilang kaum. 

Jika kita hormat orang, maka orang akan hormat kita balik.

Tapi... tolong jangan lukis wajah mirip Soi-Lek!

3 comments:

  1. Potret mirip Nelson Mandela... cuba lihat.

    ReplyDelete
  2. umngok ni memang lawak. takut yg bukan-bukan. satu masa dulu warna rasi petronas pun mrk nak tukar... bongok

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam

      Aje nye iyer ! Demer tu - many in UM=No & pegawai kerajaan yg "sekepala" dengan demer tu...memang sah sah ler 'orang gila' yg "takut bayang-bayang sendiri" ..semua benda yg demer paranoid akan di"transform" atau di"letupkan" ! Jadi kita kena get used to & live with it !

      hohoho

      Delete

Komen mengkomer Yong tapis. Yong tak gemor kalau komer singgah dan melalut dengan bahasa mencarut atau bersifat racist. Yong takkan terbitkan. Komen yang ada link iklan akan masuk dalam spam. Tak kira dari penyokong mana-mana parti. Tak puashati? Ini hak tuantanah - untuk terbit atau tidak terbitkan komen mengkomer.