Di sini komer kena lihat dengan hati. Baca dengan otak. Baca sampai habis. Dalam hati ada perasaan. Dalam otak ada akal. Kalau tidak komer tak faham.

MAAF

Semua blog yang ada iklan tersembunyi, iklan jual produk untuk tujuan seks, dan iklan yang menempel di tengah halaman (sama ada menutup teks atau tidak) akan dikeluarkan.

Tuesday 23 December 2014

KEPUTUSAN PT3 YANG BURUK AKAN DIGUNAKAN UNTUK MENJATUHKAN MUHYIDDIN PULAK KE?

Tahniah kepada pelajar dan sekolah yang berjaya mencapai kejayaan yang cemerlang dam PT3 yang keluar baru-baru ini.

Adat menghadapi peperiksaan.
Ada yang cemerlang.
Ada yang gagal.

Tetapi apabila prestasi sekolah yang cemerlang menjadi kurang cemerlang dan prestasi sekolah sederhana menjadi buruk, kita tertanya-tanya:

Di mana silapnya?

STRAIGHT F

Yong menyokong usaha kerajaan untuk membentuk sistem pendidikan yang holistik - mengambil kira minat pelajar dan kepentingan sekolah.

Ada pelajar tak suka baca buku, tetapi suka kepada kegiatan yang memerlukan skill tertentu. Ada pelajar memerlukan ransangan tertentu sebelum dapat menyerap dan mencerna apa yang dipelajari.

Ransangan ini bukan duit poket ya...

Maknanya sistem pelaksanaanya harus bersifat holistik. 

Maknanya semua sekolah tidak boleh bermula dari "base-line" yang sama. Jika mula dari base line yang sama, kumpulan yang sudah ada pengisian yang "advance" akan dapat melangkah dengan lebih laju - mungkin berlari - sementara kumpulan yang serba kekurangan akan merangkak-rangkak.

Ini bukan cerita arnab dengan kura-kura.

Muhyiddin Yasin sebagai Menteri Pendidikan seharusnya segera membuat post-mortem bagi mencari di mana silapnya PT3 ini.

Jangan cari alasan.
Jangan cari kambing hitam.

....bersambung...

1 comment:

Komen mengkomer Yong tapis. Yong tak gemor kalau komer singgah dan melalut dengan bahasa mencarut atau bersifat racist. Yong takkan terbitkan. Komen yang ada link iklan akan masuk dalam spam. Tak kira dari penyokong mana-mana parti. Tak puashati? Ini hak tuantanah - untuk terbit atau tidak terbitkan komen mengkomer.