SISTEM AES TAK PERLU MAMAT NI BERDIRI DI BAWAH PANAS TERIK LAGI |
Yong dah kata dulu taknak celoteh lagi pasal penurunan harga kereta. Hari ini Yong dah U-TURN. Ini Yong lakukan demi menjaga poket komer pelumba-pelumba tak rasmi di lebuhraya! Kisahnya ialah berita ini:
YANG RAMAI MENINGGAL TU PENUNGGANG MOTORSIKAL. DEMER TU TAK BAYOR TOLL |
Bagi yang terlepas pandang apa bendanya AES ni komer baca kisahnya di sini. Jangan komer tak tahu. Ini business yang menguntungkan. Menurut penulis Portal Berita Semasa, kaedah yang menguntungkan dua syarikat dalam skim penswastaan Malaysia itu adalah seperti berikut:
LABA DI ATAS DERITA |
Sebab itu AES akan dilaksanakan dekat Hari Raya ini. Masa itu ramai pengguna jalanraya. Business maaa... Kalau komer nak tahu lebih lanjut, komer baca di sini.
Jika projek penurunan harga kereta Rafizi menjadi kenyataan, bersiap sedialah komer dengan duit saman. Duit jimat beli kereta akan pergi ke JPJ dan poket pemegang saham dua syarikat berikut:
- Beta Tegap Sdn Bhd (yang akan membuat pengawasan untuk kawasan selatan, tengah Semenanjung Malaysia)
- ATES Sdn Bhd (melibatkan kawasan utara, Sabah, Sarawak dan Labuan).
Mesti board of directors dua syarikat ni sayang pada Rafizi, sebab pertambahan bilangan kereta akan memberatkan lagi poket mereka! Mereka juga sayang pada pelumba-pelumba tidak rasmi yang hebat di lebuhraya.
JPJ telah benchmark United Kingdom yang kononnya berjaya mengurangkan kadar kemalangan dan kematian kerana melaksanakan AES. Iyakah? Bagaimana pulak Jerman? Kita tahu Jerman tiada hadlaju (N3 terdahulu di sini). Yong dapat data perbandingan kemalangan jalanraya dari Pakcik Wiki bagi tahun 2009-2010 seperti berikut:
Memang betul kadar kemalangan di Malaysia tinggi berbanding dengan UK, Jerman dan Jepun. Tapi jangan lupa, di negara-negara tersebut tiada mat rempit dan tiada mat motor kapcai (yang selalunya jadi mangsa kemalangan di Malaysia)! Boleh ke AES tu tangkap Mat Rempit dan Mat Motor ni? Selalu jugak Yong bawa 110kmj masih demer boleh potong di lebuhraya! Tapi mereka tak pula kena saman kerana melebihi hadlaju.
Yong tak sempat mencari data terkini. Komer yang rajin cari ler sendiri. Apapun, data di atas menunjukkan situasi yang critical dan telah dijadikan alasan oleh JPJ untuk melambakkan 'cyber surveillance camera' di jalanraya. Perlukah begitu banyak? Komer boleh kena tangkap banyak kali dalam satu perjalanan!
Harap Pakatan Rakyat dan khususnya team Rafizi ada cara bagaimana menangani isu saman yang tidak adil ini.
NOTE: Oleh kerana ada beberapa orang yang beritahu Yong ada mat motor kapcai yang kena saman, maka Yong dah potong ayat berkenaan. Maknanya mat motor yang mengaku pada Yong tak pernah kena saman tu komer bernasib baik je. Sebenornya komer patut kena saman gak.
PERBANDINGAN DENGAN MALAYSIA |
Yong tak sempat mencari data terkini. Komer yang rajin cari ler sendiri. Apapun, data di atas menunjukkan situasi yang critical dan telah dijadikan alasan oleh JPJ untuk melambakkan 'cyber surveillance camera' di jalanraya. Perlukah begitu banyak? Komer boleh kena tangkap banyak kali dalam satu perjalanan!
Harap Pakatan Rakyat dan khususnya team Rafizi ada cara bagaimana menangani isu saman yang tidak adil ini.
NOTE: Oleh kerana ada beberapa orang yang beritahu Yong ada mat motor kapcai yang kena saman, maka Yong dah potong ayat berkenaan. Maknanya mat motor yang mengaku pada Yong tak pernah kena saman tu komer bernasib baik je. Sebenornya komer patut kena saman gak.