Di sini komer kena lihat dengan hati. Baca dengan otak. Baca sampai habis. Dalam hati ada perasaan. Dalam otak ada akal. Kalau tidak komer tak faham.

MAAF

Semua blog yang ada iklan tersembunyi, iklan jual produk untuk tujuan seks, dan iklan yang menempel di tengah halaman (sama ada menutup teks atau tidak) akan dikeluarkan.

Friday 21 October 2011

ADA MACAM-MACAM GILA


Sejak akhir-akhir ini banyak benor berita yang lebih elok kalau kita berpaling aje. Maknanya tak payah bacale. Selain dari takde mutu, kita mungkin berdosa kot percaya. Seolah-olah ade satu virus yang sedang mengamuk di biosphere ni. Virus tu bermaharajalela dalam cybersphere. Macam gila. Dalam bahasa Inggeris insane atau biasanya orang kata mad, crazy, lunatic dan lain-lain.   Dalam kamus makna insane adalah seperti berikut:

1.     Mentally disordered
2.     Absurd
3.     Extreme

Maknanya, orang yang bersikap tidak munasabah (absurd) itu gila. Yang melampau (extreme) juga gila. Yang otak kacau (mentally disordered) memang sah gila. Bolehlah disimpulkan jika seseorang itu berkelakuan di luar norma, dia mungkin gila. Yong kutip tiga klasifikasi gila, iaitu:

1.     Phobias
2.     Personality disorders
3.     Perceptual disorders

Daripada 3 klasifikasi gila itu Yong cuba padankan dengan sikap blogger2 yang suka buat fitnah dan tindak tanduk pemimpin politik di Malaysia. Kelakuan mereka dah melampau, maksudnya dah masuk klasifikasi gila kalau ikut definisi Merriam-webster.com.  Agaknya demer tu gila apa? Gali punya gali, Yong tengok macam phobia. Mungkin salah satu atau gabungan senarai berikut:

1.     Allodoxaphobia - Fear of opinions.
2.     Atychiphobia – Fear of failure
3.     Vertaphobia – Fear of knowing, telling and revealing the truth.
4.     Alethephobia - Fear of hearing the truth
5.     Electiophobia – Fear of election
6.     Amissiophobia – Fear of loss

Nampaknya virus ni diransang oleh  multiple phobia. Ini amat berbahaya. Bukan hanya pada diri sendiri, tapi pada orang lain jika multiple phobia itu merebak sehingga melibatkan orang lain. Tapi malangnya itulah yang berlaku sekarang. 

Yong amat sayang negara ini. Yong harap negara ini dapat dibebaskan dari virus phobia ini. Komer boleh cari maklumat seterusnya mengenai phobia di sini

Yang dalam gambor di bawah ni ade orang sedang debat sorang diri. Mengikut norma, orang berdebat sekurang-kurangnya 2 orang. Mana pendengarnya? Takkan berdebat depan kerusi kot? Isy! Bior betoi!


No comments:

Post a Comment

Komen mengkomer Yong tapis. Yong tak gemor kalau komer singgah dan melalut dengan bahasa mencarut atau bersifat racist. Yong takkan terbitkan. Komen yang ada link iklan akan masuk dalam spam. Tak kira dari penyokong mana-mana parti. Tak puashati? Ini hak tuantanah - untuk terbit atau tidak terbitkan komen mengkomer.