Di sini komer kena lihat dengan hati. Baca dengan otak. Baca sampai habis. Dalam hati ada perasaan. Dalam otak ada akal. Kalau tidak komer tak faham.

MAAF

Semua blog yang ada iklan tersembunyi, iklan jual produk untuk tujuan seks, dan iklan yang menempel di tengah halaman (sama ada menutup teks atau tidak) akan dikeluarkan.

Saturday 15 October 2011

POLIS BAIK


Bulan lepas semasa Yong balik dari makan tengah hari dengan 2 orang rakan, entah macam mana tetiba kereta mogok. Nak jadi tambah malang, hari hujan lebat pulak. Dah tu jam. Orang kat belakang mula horn. Yong pasang emergency light. Tapi ada yang masih bangang dan tetap horn.

Kami bertiga, 2 Melayu dan seorang Cina yang kami panggil nyonya. Si nyonya tanya sama ada Yong simpan payong. Yong dah simpan dalam boot sebab dulu bawa ramai sedara-mara balik kampung. Yong nak buka pintu untuk ambil payong. Tapi kawan Yong tak bagi takut Yong kena langgar.  Kawan Yong pun keluar dan ambil payong dari boot.

Alamak!  Dalam boot ada 2 payong, tapi dia dah ambil payong hijau muslimat PAS! Si nyonya gelak, hahaha.  Alamat takde sapa akan tolong. Lebih-lebih lagi puak gerombolan.

Dua buah kereta ronda polis lalu. Demer tak henti pun. Mechanic pulak tak sampai lagi.  Mungkin demer pun kena jam. Kawan Yong sambil pegang payong hijau cuba ambil alih kerja polis trafik.

Tetiba sebuah kereta proton waja polis berhenti. Hah, ada juga polis yang prihatin, kata si nyonya. Seorang pegawai tak pakai uniform bertanya apa masalah. Yong kata kereta mati. Dia ajak kawannya tolak kereta ke bus stop yang terletak 3 metre di hadapan. Yong kata kereta Yong tak boleh ditolak, sebab alat electronicnya dah locked. Gear tak boleh letak neutral.

Polis ni pun heran. Tak pernah jumpa, katanya. Yong pun kata, tak tahu nak unlocked sebab belajar tak khatam, heheheh.

Dalam hujan, polis yang beruniform urus trafik. Tak sampai lima minit kemudian, mechanic pun sampai. Pandainya mechanic ni, kereta Yong pun selamat ditolak ke bus stop dan tidak menghalang lalu lintas.

Yong kata ini polis baik. Tak macam polis yang pukul orang masa Bersih 2.0 dulu.Yang dua kereta peronda tak berhenti tu...hmm agaknya demer senak perut, nak cepat masuk balai.

Yong rakamkan gambar polis menolak kereta dalam hujan.Terima kasih polis baik.

No comments:

Post a Comment

Komen mengkomer Yong tapis. Yong tak gemor kalau komer singgah dan melalut dengan bahasa mencarut atau bersifat racist. Yong takkan terbitkan. Komen yang ada link iklan akan masuk dalam spam. Tak kira dari penyokong mana-mana parti. Tak puashati? Ini hak tuantanah - untuk terbit atau tidak terbitkan komen mengkomer.